22 Ocak 2014 Çarşamba

Bireyselleştirilmiş Öğretim Planı BÖP



BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ ÖĞRETİM PLANI (BÖP)
Öğrencin Adı-Soyadı:                                     SINIFI: 9/A
Hüseyin YILDIRIM   
DERS: Ev Ekonomisi                                       SÜRE: 30 dk.                                                  

Öğrencinin performans düzeyi: 
 Hüseyin tıraş olma becerisine sahip değildir. Ancak fiziksel yardım verildiğinde tıraş olmaya yönelik ön becerileri yerine getirmektedir.

Amaç:
Hüseyin kendisine model olunduğunda bir öğretim oturumu sonunda % 100 doğrulukta tıraş olur.


Yöntem:
Doğrudan öğretim yöntemi

Pekiştireçler:
Çeşitli sosyal pekiştireçler ve Hüseyin’in en sevdiği naneli şeker vardır.

Tıraş Olma Becerisinin Ön Koşul Becerileri ve Öğretim Materyalleri

Tıraş olma becerisinin öğretilebilmesi için öğrencinin sakalının çıkmış olması gerekmektedir. Ayrıca çocuğun tıraş olma becerisinde bulunan ince ve kaba motor hareketleri yerine getirebilmesi için gerekli kas becerilerine sahip olması gerekir. Tıraş olma becerisinin öğretimi için aileden gerekli iznin alınması gerekmektedir. Ayrıca öğretimin yapılması için gerekli materyal ve ortamın ayarlanması gerekmektedir. Çocuğa becerinin öğretilebilmesi için çocuğun işitsel ve görsel algısında ve alıcı dil becerilerinde belli bir yeterlilikte olması öğretim yapılabilmesi için çocuğun problem davranış göstermemesi gerekmektedir. Problem davranışın varlığı durumunda bu problem davranışların azaltılması ve ortadan kaldırılması için gerekli uyarlamaların yapılması gerekir. Öğretim okulda bulunan lavaboda ya da evde yapılabilir. Öğretimin yapılacağı ortam önceden düzenlenip öğretim için uygun hale getirilmesi gerekmektedir. Öğretimde kullanılacak materyaller; yeni nesil cildin kesilme riskini en aza indiren tıraş bıçağı, hazır halde basınçlı kutuda bulunan tıraş köpüğü, sıcak suyun konulacağı bir kap, bir şişe limon kolonyası, havlu ve sıcak su.

Dersin İşlenişi:
Hüseyin on altı yaşında olan bir öğrencidir. Hüseyin bağımsız olarak tıraş olamamaktadır. Bu nedenle sakalı uzadığı zaman annesi sakalını tıraş etmektedir. Hüseyin’in öğretmeni sakalını tıraş etme becerisine sahip olmayan Hüseyin’e bu beceriyi kazandırmayı planlamıştır. Öğretmen Hüseyin’in ailesinden gerekli izni aldıktan sonra öğretim yapacağı ortamı okulun lavabosu olarak seçmiştir. Öğretim öncesi ortamı düzenleyerek kullanılacak materyalleri temin etmiştir. Öğretmen öğretim öncesi derste ne yapacaklarını kısa olarak Hüseyin’e açıklamıştır. Öğretmenin Hüseyin ile arası çok iyidir ve Hüseyin öğretmenini çok sevmektedir. Ayrıca öğretmen bu derste Hüseyin’e model olarak beceriyi yaptıracağı için her materyalden ikişer tane bulunduracaktır. Öğretmen pekiştireç olarak daha çok sosyal pekiştireçler kullanmayı planlamaktadır. Ör ‘Hüseyin artık erkek oldun. Tıraş olmayı da öğrenmelisin. Bak böyle çok yakışıklı oldun. Tıraş olmak çok zevkli değil mi?’. Ayrıca öğretmen Hüseyin’in ailesiyle arkadaşlarıyla ve diğer öğretmenleriyle görüşüp tıraş sonrası Hüseyin’e  ‘Aaa Hüseyin çok yakışıklı olmuşsun. Tıraş mı oldun?’ demelerini isteyecektir. Öğretmenin önceden belirlediği ders saati geldiğinde öğretmen Hüseyin’i önceden düzenlenmiş ve gerekli materyalin bulunduğu öğretim ortamına alarak öğretime başlayacaktır. Öğretmen Hüseyin’i okulun lavabosuna aldıktan sonra ‘ Evet Hüseyin daha önceden de sana söylediğim gibi şimdi beraber sakalımızı tıraş edeceğiz. Yalnız birkaç konuda anlaşalım seninle beni dinleyip söylediğimi yapacaksın her dersimizde olduğu gibi tamam mı Hüseyinciğim ?’  diyerek derse başlayacaktır. Daha sonra öğretmen materyalleri ve ne işe yaradıklarını tek tek Hüseyin’e anlatacaktır. Evet Hüseyin şimdi bunları kullanarak tıraş olacağız. Öğretmen Hüseyin’in ilgisini çekebilmek için Hüseyin baban da evde tıraş oluyor mu? Onu tıraş olurken izledin mi?  Gibi sorular soracaktır. Ayrıca öğretmen materyalleri tanıtırken jiletin tehlikeli bir alet olduğunu ve kullanırken dikkatli olması gerektiğini belirtmelidir. Öğretmen ilk amacını gerçekleştirebilmek için Hüseyin’e model olarak öğretim yapacaktır. Öğretmen gerekli açıklamaları yaptıktan ‘sonra hadi bakalım Hüseyin başlayalım şimdi beni izle’ deyip başlayacaktır. Öğretmen musluğu açıp sakalını ıslatırken aynı zamanda bunu sözel olarak ifade edecektir. ‘Şimdi musluğu açıyorum. Sen de aç bakalım. Evet işte böyle …’ Sonra sakalımızı ıslatıyoruz sen de yap bakalım. Öğretmen arada pekiştirici ifadeler kullanır. ‘Hüseyin sen bu işi biliyorsun, sen çok akıllı bir çocuksun der. İlk öğretimsel hedef gerçekleştikten sonra bir sonraki sıraya geçilir. Öğretmen tıraş köpüğünü eline alarak Hüseyin’e  ‘bak Hüseyin şimdi tıraş köpüğünü elime aldım.








Hazır olması için aşağı yukarı doğru iki defa sallıyorum. Şimdi sen yap bakalım sen nasıl sallıyorsun.’ diyerek köpük kutusunu aşağı yukarı doğru iki defa sallar. Hüseyin kutuyu alıp salladıktan sonra öğretmen bir sonraki basamağa geçer. Öğretim bu şekilde tüm basamaklar tamamlanıncaya kadar devam eder. Bir sonraki öğretim oturumunda öğretmen model olmayı geri çekerek sözel ipucuyla basamakları yaptırmayı çalışacaktır. Ders sonunda öğretmen ‘Hüseyin çok çok güzel bir iş yaptık, çok yakışıklı olduk, beni çok iyi dinledin sen bu işi biliyorsun.’ Diyerek çocuğa teşekkür eder ve gelecek ders ne yapacaklarını açıklayıp dersi bitirir.

İpucunun geri çekilmesi: 
İpucunun geri çekilmesinde ipucunun sistematik olarak geri çekilmesi yöntemi kullanılacaktır. Bu yöntemde örneğin çocuk model olunduğunda yapıyor ve biz model olmayı çekip sözel ipucuyla yapmasını istiyorsak. Ör: simdi köpüğü sakalımıza sürüyoruz deyip köpüğü sakalımıza doğru götürüp biz sürmeyiz ve onun devam edip sürmesini bekleriz. Eğer yapmazsa evet şimdi sen yap köpüğü sakalına sür deriz yaptığında sözel olarak pekiştiririz.
Genelleme:
Çocuğun tıraş olma becerisini genellemesi sakalının uzamasına bağlıdır. Bu sebeple aileyle görüşen öğretmen aileye evde baba tıraş olduğunda Hüseyin’i de çağırıp beraber tıraş olmaları sağlanabilir. Öz bakım becerilerinden tıraş olma becerisi işlevsel olarak genellikle evde gerçekleştirilmesi gereken bir beceridir. Bu nedenle çocuğun bu beceriyi evde yapması sağlanmalıdır. Bu nedenle aileyle işbirliği yapılmalıdır.

Değerlendirme :
Öğretim oturumunun değerlendirmesi bir sonraki öğretim öğretim oturumunun başında yapılacaktır.
Davranış değiştirme yöntemi ve uygulanması:
Hüseyin’in ders esnasında gösterdiği problem davranışlarda görmezden gelme kullanılacaktır. Davranışta ısrar edilirse alternatif davranış hatırlatılıp pekiştirilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder