BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
ÖĞRETİM PLANI (BÖP)
Öğrencin Adı-Soyadı: SINIFI:
9/A
Hüseyin YILDIRIM
DERS: Ev Ekonomisi SÜRE: 30
dk.
Öğrencinin performans düzeyi:
|
Hüseyin tıraş olma becerisine sahip değildir. Ancak
fiziksel yardım verildiğinde tıraş olmaya yönelik ön becerileri yerine
getirmektedir.
|
|||
Amaç:
|
Hüseyin
kendisine model olunduğunda bir öğretim oturumu sonunda % 100 doğrulukta
tıraş olur.
|
|||
Yöntem:
|
Doğrudan
öğretim yöntemi
|
|||
Pekiştireçler:
|
Çeşitli
sosyal pekiştireçler ve Hüseyin’in en sevdiği naneli şeker vardır.
|
|||
Tıraş Olma Becerisinin Ön Koşul
Becerileri ve Öğretim Materyalleri
|
Tıraş olma
becerisinin öğretilebilmesi için öğrencinin sakalının çıkmış olması
gerekmektedir. Ayrıca çocuğun tıraş olma becerisinde bulunan ince ve kaba
motor hareketleri yerine getirebilmesi için gerekli kas becerilerine sahip
olması gerekir. Tıraş olma becerisinin öğretimi için aileden gerekli iznin
alınması gerekmektedir. Ayrıca öğretimin yapılması için gerekli materyal ve
ortamın ayarlanması gerekmektedir. Çocuğa becerinin öğretilebilmesi için
çocuğun işitsel ve görsel algısında ve alıcı dil becerilerinde belli bir
yeterlilikte olması öğretim yapılabilmesi için çocuğun problem davranış
göstermemesi gerekmektedir. Problem davranışın varlığı durumunda bu problem
davranışların azaltılması ve ortadan kaldırılması için gerekli uyarlamaların
yapılması gerekir. Öğretim okulda bulunan lavaboda ya da evde yapılabilir.
Öğretimin yapılacağı ortam önceden düzenlenip öğretim için uygun hale
getirilmesi gerekmektedir. Öğretimde kullanılacak materyaller; yeni nesil
cildin kesilme riskini en aza indiren tıraş bıçağı, hazır halde basınçlı
kutuda bulunan tıraş köpüğü, sıcak suyun konulacağı bir kap, bir şişe limon
kolonyası, havlu ve sıcak su.
|
|||
Dersin İşlenişi:
|
Hüseyin on
altı yaşında olan bir öğrencidir. Hüseyin bağımsız olarak tıraş
olamamaktadır. Bu nedenle sakalı uzadığı zaman annesi sakalını tıraş
etmektedir. Hüseyin’in öğretmeni sakalını tıraş etme becerisine sahip olmayan
Hüseyin’e bu beceriyi kazandırmayı planlamıştır. Öğretmen Hüseyin’in
ailesinden gerekli izni aldıktan sonra öğretim yapacağı ortamı okulun
lavabosu olarak seçmiştir. Öğretim öncesi ortamı düzenleyerek kullanılacak
materyalleri temin etmiştir. Öğretmen öğretim öncesi derste ne yapacaklarını
kısa olarak Hüseyin’e açıklamıştır. Öğretmenin Hüseyin ile arası çok iyidir
ve Hüseyin öğretmenini çok sevmektedir. Ayrıca öğretmen bu derste Hüseyin’e
model olarak beceriyi yaptıracağı için her materyalden ikişer tane
bulunduracaktır. Öğretmen pekiştireç olarak daha çok sosyal pekiştireçler
kullanmayı planlamaktadır. Ör ‘Hüseyin artık erkek oldun. Tıraş olmayı da
öğrenmelisin. Bak böyle çok yakışıklı oldun. Tıraş olmak çok zevkli değil
mi?’. Ayrıca öğretmen Hüseyin’in ailesiyle arkadaşlarıyla ve diğer öğretmenleriyle
görüşüp tıraş sonrası Hüseyin’e ‘Aaa
Hüseyin çok yakışıklı olmuşsun. Tıraş mı oldun?’ demelerini isteyecektir.
Öğretmenin önceden belirlediği ders saati geldiğinde öğretmen Hüseyin’i
önceden düzenlenmiş ve gerekli materyalin bulunduğu öğretim ortamına alarak
öğretime başlayacaktır. Öğretmen Hüseyin’i okulun lavabosuna aldıktan sonra ‘
Evet Hüseyin daha önceden de sana söylediğim gibi şimdi beraber sakalımızı
tıraş edeceğiz. Yalnız birkaç konuda anlaşalım seninle beni dinleyip
söylediğimi yapacaksın her dersimizde olduğu gibi tamam mı Hüseyinciğim
?’ diyerek derse başlayacaktır. Daha
sonra öğretmen materyalleri ve ne işe yaradıklarını tek tek Hüseyin’e
anlatacaktır. Evet Hüseyin şimdi bunları kullanarak tıraş olacağız. Öğretmen
Hüseyin’in ilgisini çekebilmek için Hüseyin baban da evde tıraş oluyor mu?
Onu tıraş olurken izledin mi? Gibi
sorular soracaktır. Ayrıca öğretmen materyalleri tanıtırken jiletin tehlikeli
bir alet olduğunu ve kullanırken dikkatli olması gerektiğini belirtmelidir.
Öğretmen ilk amacını gerçekleştirebilmek için Hüseyin’e model olarak öğretim
yapacaktır. Öğretmen gerekli açıklamaları yaptıktan ‘sonra hadi bakalım
Hüseyin başlayalım şimdi beni izle’ deyip başlayacaktır. Öğretmen musluğu
açıp sakalını ıslatırken aynı zamanda bunu sözel olarak ifade edecektir.
‘Şimdi musluğu açıyorum. Sen de aç bakalım. Evet işte böyle …’ Sonra
sakalımızı ıslatıyoruz sen de yap bakalım. Öğretmen arada pekiştirici
ifadeler kullanır. ‘Hüseyin sen bu işi biliyorsun, sen çok akıllı bir
çocuksun der. İlk öğretimsel hedef gerçekleştikten sonra bir sonraki sıraya
geçilir. Öğretmen tıraş köpüğünü eline alarak Hüseyin’e ‘bak Hüseyin şimdi tıraş köpüğünü elime
aldım.
|
|||
Hazır
olması için aşağı yukarı doğru iki defa sallıyorum. Şimdi sen yap bakalım sen
nasıl sallıyorsun.’ diyerek köpük kutusunu aşağı yukarı doğru iki defa
sallar. Hüseyin kutuyu alıp salladıktan sonra öğretmen bir sonraki basamağa
geçer. Öğretim bu şekilde tüm basamaklar tamamlanıncaya kadar devam eder. Bir
sonraki öğretim oturumunda öğretmen model olmayı geri çekerek sözel ipucuyla
basamakları yaptırmayı çalışacaktır. Ders sonunda öğretmen ‘Hüseyin çok çok
güzel bir iş yaptık, çok yakışıklı olduk, beni çok iyi dinledin sen bu işi
biliyorsun.’ Diyerek çocuğa teşekkür eder ve gelecek ders ne yapacaklarını
açıklayıp dersi bitirir.
|
|
İpucunun geri çekilmesi:
|
İpucunun
geri çekilmesinde ipucunun sistematik olarak geri çekilmesi yöntemi
kullanılacaktır. Bu yöntemde örneğin çocuk model olunduğunda yapıyor ve biz
model olmayı çekip sözel ipucuyla yapmasını istiyorsak. Ör: simdi köpüğü
sakalımıza sürüyoruz deyip köpüğü sakalımıza doğru götürüp biz sürmeyiz ve
onun devam edip sürmesini bekleriz. Eğer yapmazsa evet şimdi sen yap köpüğü
sakalına sür deriz yaptığında sözel olarak pekiştiririz.
|
Genelleme:
|
Çocuğun
tıraş olma becerisini genellemesi sakalının uzamasına bağlıdır. Bu sebeple
aileyle görüşen öğretmen aileye evde baba tıraş olduğunda Hüseyin’i de
çağırıp beraber tıraş olmaları sağlanabilir. Öz bakım becerilerinden tıraş
olma becerisi işlevsel olarak genellikle evde gerçekleştirilmesi gereken bir
beceridir. Bu nedenle çocuğun bu beceriyi evde yapması sağlanmalıdır. Bu
nedenle aileyle işbirliği yapılmalıdır.
|
Değerlendirme :
|
Öğretim
oturumunun değerlendirmesi bir sonraki öğretim öğretim oturumunun başında
yapılacaktır.
|
Davranış değiştirme yöntemi ve
uygulanması:
|
Hüseyin’in
ders esnasında gösterdiği problem davranışlarda görmezden gelme
kullanılacaktır. Davranışta ısrar edilirse alternatif davranış hatırlatılıp
pekiştirilir.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder